EURO NCAP TESTOVI ŠEST NOVIH AUTOMOBILA

Novi, manji automobili obezbedjuju veći izbor bezbednih vozila za potrošače.

Euro NCAP, organizacija koja se bavi ocenjivanjem bezbednosti novih automobila, danas objavljuje rezultate šest novih automobila. Pet od šest automobila dobilo je maksimalnih 5 Euro NCAP zvezdica. Euro NCAP sa zadovoljstvom ističe da je odredjen broj jeftinijih automobila zastupljen medju ovim najbolje plasiranim četvorotočkašima. U ovim vremenima punim ekonomskih izazova, potrošači koji žele da imaju manje automobile, mogu i dalje da računaju na veliki nivo bezbednosti tih vozila.

Pet vodećih automobila koji su od Euro NCAP dobili pet zvezdica su: Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul i Peugeot 3008. Od ovih pet automobila, svi osim Q5 pripadaju klasi super-mini ili malih automobila. Još jedan mali automobil, Suzuki Alto, dobio je ocenu od samo 3 zvezdice, jer je njegova ocena bila ograničena performansama u pogledu zaštite odraslih putnika u vozilu, zaštite dece i tehnologija koje obezbedjuju veću bezbednost. U odgovoru na novu shemu ocenjivanja Euro NCAP, Suzuki je uveo za početak opcionalnu upotrebu opreme za elektronsku kontrolu stabilnosti (ESC), kod svih Alto varijanti. Nasuprot tome, Audi Q5, Kia Soul i Peugeot 3008 poseduju ESC kao standardnu opremu, kod svih svojih modela.

Michiel van Ratingen, generalni sekretar Euro NCAP, kaže sledeće: „Centralni deo nove sheme ocenjivanja predstavlja cilj da se potrošačima ponudi kompletna slika ukupnih bezbednosnih performansi vozila. Euro NCAP je sada u mogućnosti da naglasi značaj novih bezbednosnih tehnologija koje pomažu ponašanju vozila, bez obzira na njegovu veličinu, pre nego što se desi nezgoda. Euro NCAP takodje uzima u obzir širok niz budućih važnih tehnologija i sistema za pomoć pri vožnji. Mnogi tvrde da je težina jedini kriterijum bezbednosti. Verujemo da postoje mnogi drugi aspekti bezbednosti, koji su podjednako važni kao i težina vozila. Manji automobili koje smo testirali, a čiji se rezultati danas objavljuju, pokazuju da veličina ne bi trebalo da stoji na putu sveukupne bezbednosti“.

Euro NCAP bi želeo da pohvali Hondu Jazz i Hyundai i20 za impresivne rezultate koje su postigli u pogledu zaštite pešaka, koji ne samo da ispunjavaju postojeće zahteve, već takodje i buduće zahteve Euro NCAP. Sedišta kod Kie Soul su postigla dobre rezultate u programu testiranja efekta „udarca bičem“ i ponovo pokazala da nisu samo veći i skuplji automobili ti koji postižu impresivne rezultate u pogledu bezbednosti.

Počev od 2009. godine, novi sistem ocenjivanja u okviru Euro NCAP programa obuhvata zaštitu odraslih putnika u vozilu, zaštitu dece-putnika u vozilu, zaštitu pešaka i novi segment ocenjivanja: pomoć u pogledu bezbednosti. Novim režimom testiranja, vozilima se dodeljuje jedinstveni ukupni rezultat, od jedne do pet zvezdica. U ocenjivanje su uvršćeni svi prethodni aspekti, a obuhvaćeni su takodje i nedavno uvedeni testovi udara u zadnji deo automobila, odnosno testiranje efekta udarca bičem. Uz to, dostupnost ESC opreme i uredjaja za ograničavanje brzine su takodje uzeti u obzir. Ukupna ocena zasniva se na performansama automobila u svakom od četiri glavna segmenta testiranja, a rezultati se izračunavaju u odnosu jedni prema drugima. U naredne tri godine, uvešće se stroži zahtevi čime će se povećati značaj performansi sveukupne bezbednosti i zahtevati veći nivoi postignutih rezultata u svim segmentima.

Marka i tip automobila Godina testiranja Ukupan rezultat bezbednosti

- AUDI Q5 2009, 5 zvezdica
- HONDA Jazz 2009, 5 zvezdica
- HYUNDAI i20 2009, 5 zvezdica
- KIA Soul 2009, 5 zvezdica
- PEUGEOT 3008, 2009 5 zvezdica
- SUZUKI Alto 2009, 3 zvezdice

Dodatne napomene o testiranim vozilima:

Audi Q5: dobre performanse, ESC oprema kao standardna oprema, neadekvatna zaštita pešaka, zelena traka za testiranje efekta udarca bičem.

Honda Jazz: dobre performanse, crvena traka za test bočnog udara, dobra zaštita pešaka, nešto više od 80% modela sa ugradjenom ESC opremom, s tim da će za 12 meseci ta oprema biti standardna u svim automobilima ovog tipa.

Hyundai i20: dobre performanse, žuta traka za test bočnog udara (dobar rezultat), dobra zaštita pešaka, ESC oprema kod 85% automobila ovog tipa.

Kia Soul: zelena traka za testiranje efekta udarca bičem, dobri sveukupni rezultati, iako su se vrata otvorila pri testu bočnog udara, ESC oprema standardna, dobri dinamički rezultati za zaštitu dece.

Peugeot 3008: narandžasta traka za testiranje efekta udarca bičem, dobri rezultati kod bočnog udara, dobre performanse pomoćnih uredjaja za bezbednost: ESC oprema standardna, 3 poena za uredjaj koji opominje putnike u vozilu da upotrebe sigurnosni pojas (SBR). Takodje poseduje uredjaj za ograničavanje brzine (SDL), ali su rezultati koji se odnose na zaštitu pešaka veoma loši.

Suzuki Alto: dobio je 3 zvezdice zbog neadekvante zaštite odraslih i dece, kao i neadekvatnih pomoćnih uredjaja za bezbednost – nije uradjen test bočnog udara jer vazdušni jastuk za zaštitu glave nije u skladu sa zahtevima. Zaštita dece i pešaka nije dobra. Suzuki je odlučio da ESC opremu učini barem opcionalnom kod svih varijanti: kao standardna oprema bi bila u oko 55% slučajeva, a kao opcionalna – u 35% ostalih slučajeva.

INFO I POMOĆ: 1987