AMS SRBIJE NAPRAVIO PRVO DOMAĆE VOZILO ZA SNIMANJE PUTEVA
Auto-moto savez Srbije, Centar za motorna vozila, za samo šest meseci uspeo je da napravi vozilo za snimanje puteva, od razvoja softvera do tehničkih rešenja i sistema za obuku ocenjivača i obradu podataka. Do sada su u razvoj ovog specijalnog vozila, kompjuterskog programa i opreme uložena značajna sredstava.
Inženjeri Centra za motorna vozila AMSS razvili su potpuno nove softvere, kako za pregled i snimanje puteva, tako i za obradu dobijenih podataka. Za razliku od australijskog modela koji se do sada primenjivao u iRap projektima ocenjivanja bezbednosti puteva, postignuta su i značajna unapredjenja.
{youtube}csQngDG-dbE{/youtube}
Specijalno vozilo AMS Srbije, marke Mercedes Benz VITO 109 CDI, može da snimi i uskladišti podatke za 130.000 kilometara puteva uz pomoć specijalnih IP kamera visoke rezolucije, AXIS 211 M, od kojih su tri postavljene na prednjem, a jedna na zadnjem delu. Ove kamere sinimaju kolovoz i sve što se nalazi u putnom pojasu, posebno predmete i objekte koji mogu biti potencijalna opasnost za bezbednost. Snimci se potom skladište u delu kompjuterskog sistema u prtljažniku vozila. Suvozač može da, u slučaju neke nepravilnosti ili zanimljivosti, taj podatak unese kao napomenu koja kasnije ocenjivaču u laboratoriji omogućava da donese pravu ocenu. Posao vozača je da vodi računa o koordinatama i funkcionisanju GPS sistema kako bi pozicija vozila na putu verno odgovarala elektronskom zapisu koji se unosi u mapu. Ceo sistem može da funkcioniše i pri brzini od 80 km/h što omogućava značajne uštede u vremenu snimanja autoputeva i saobraćajnica na kojima su dozvoljene veće brzine. Snimanje se obavlja u dnevnim uslovima, po suvom vremenu, a moguće je i na temperaturama ispod nule jer kućišta kamera imaju grejače.
Softver koji se koristi u fazi obrade podataka je korisnički interfejs u Windows-u koji omogućava sinhronizovani pregled podataka, rezultata i video zapisa. Ocenjivanje se vrši na dva monitora - na jednom se prati snimljena deonica, a na drugom se popunjava obrazac koji sadrži oko 30 različitih karakteristika puta. Program za obradu podataka sadrži četiri osnovne kategorije: podaci o putnoj infrastrukturi, bezbednosti pešaka, motociklista i biciklista, a svaka kategorija podeljena je u više od 200 segmenata (npr. oznake na kolovozu, broj krivina, okruženje puta, blizina stena i litica, širina bankina, dozvoljena brzna, frekvencija pešaka, postojanje obeleženih pešačkih prelaza, postojanje trotoara, postojanje pešačkih ostrva, broj biciklista i motociklista na putu, udaljenost potencijalno opasnih objekata od kolovoza itd.).
Pojedinačno se ocenjuje svaka deonica dužine 100 metara, tako da samo jedan pregledan kilometar ima ukupno deset ocena, a krajnja ocena i broj zvezdica, koje će dobiti odredjeni put, zavisi i od broja i težine soabraćajnih nezgoda koje su se dogodile na tom kilometru puta. Na ovakav način stvara se realna i kompletna slika stanja bezbednosti na odredjenoj deonici puta. Krajnju ocenu i kategorizaciju puteva, od jedne do pet zvezdica, daju iRap stručnjaci u Londonu, kojima se šalju svi prikupljeni podaci.
O značaju poduhvata stručnjaka AMS Srbije govori oduševljenje prvog inženjera iRap-a, Džemsa Bredforda, kao i brojne pohvale na nedavno održanom sastanku iRap-a za jugoistočnu Evropu održanog u Ljubljani. Sa centralom iRap-a već je dogovoreno da naš tim sa ovim specijalnim vozilom obavi posao snimanja puteva u Moldaviji.
Inženjeri Centra za motorna vozila AMSS biće uskoro angažovani na realizaciji projekta snimanja stanja na gradskim ulicama Sombora, što će omogućiti da se dobije realna slika stanja kvaliteta kolovoza i postojećih znakova, a australijski program biće unapredjen i posebnom opremom za merenje retrorefleksije i kvaliteta saobraćajnih znakova.
Podsetimo, AMS Srbije je 2008. godine bio nosilac projekta u okviru medjunarodnog programa ocenjivanja bezbednosti piteva, iRap, kada je snimljeno 3000 kilometara puteva u Srbiji. Tada smo koristili vozilo Kraljevskog katalonskog kluba, a od danas AMS Srbije poseduje sopstveno, tehnički i softverski znatno unapredjeno vozilo koje će biti korišćeno za potrebe naše, zemalja u okruženju i šire.