AMSS SE PRIDRUŽUJE ZAHTEVU ZA BEZBEDNE PUTEVE U EVROPI

Auto-moto savez Srbije se pridružuje Evropskoj kampanji za bezbedne puteve kojom se EU poziva da promoviše programe bezbednih inženjerskih mera na putevima visokog rizika širom Evrope. Cilj je da se troškovi saobraćajnih nezgoda, koji sada iznose 160 milijardni evra (2% evropskog bruto nacionalnog proizvoda), primenom tog programa smanje za 50 milijardi evra.
Kampanjom se upućuje poziv na akciju članovima Evropskog parlamenta koji večeras (02.12.2009.) u Briselu, na svečanoj večeri, prisustvuju dogadjaju na kome Evropski program ocenjivanja puteva EuroRAP objavljuje mapu puteva visokog rizika u 15 zemalja EU, na kojima nastaje najveći broj saobraćajnih nezgoda.

- Pola miliona poginulih na putevima u EU u protekloj deceniji
- Bezbedni putevi bi mogli da smanje godišnji broj poginulih i povređenih za 50.000 lica
- Saobraćajne nezgode na putevima godišnje koštaju 160 milijardi evra (2% bruto nacionalnog proizvoda EU)
- Novi evropski 10-godišnji plan mora da obuhvati i bezbedne puteve
- Objavljene mape rizičnih puteva u Evropi – 140.000 km u 15 zemalja EU

Prema podacima iz Kampanje, u poslednjih deset godina, u saobraćajnim nezgodama na putevima u zemljama EU, dva miliona ljudi je poginulo ili zadobilo povrede koje su im promenile živote. Kampanjom se zahteva od članova Evropskog parlamenta da se obavežu da će podržati Kampanju i učiniti da bezbedni putevi budu ključni element novog evropskog akcionog plana koji se odnosi na bezbednost saobraćaja na putevima, u predstojećem desetogodišnjem periodu. Bezbednim putevima potrebni su bezbedni učesnici u saobraćaju koji poštuju saobraćajne propise, proizvodjači koji proizvode bezbedna vozila i vlasti koje obezbedjuju bezbedne puteve.

Na skupu u Briselu, koji organizuje Evropska kampanja za bezbedne puteve, od članova Evropskog parlamenta zatražiće se njihov potpis za podršku formalnoj, bezbednoj putnoj infrastrukturi. Veruje se da će se kampanjom smanjiti broj poginulih i teško povredjenih za jednu trećinu (50.000 nastradalih godišnje), za manje od deset godina. Time će se u Evropi izbeći najmanje 300 poginulih i teško povredjenih lica dnevno, što iznosi 0,5% evropskog bruto nacionalnog proizvoda godišnje (50 milijardi).

Način na koji se upravlja rizikom na evropskim putevima "ne bi bio prihvaćen ni u jednoj drugoj oblasti, kao što su bezbednost vazdušnog, železničkog saobraćaja ili bezbednost proizvodnog pogona, i taj način upravljanja rizikom zastareo je još pre 25 godina. Moramo da pomerimo težište sa tretiranja isključivo "crnih tačaka", od čega su mnogi već umorni usled sistematskog uklanjanja poznatih visokih rizika, koji bi i dalje dovodili do stradanja hiljada učesnika u saobraćaju - što poginulih, što teško povredjenih, u narednih deset godina.
Javnost razume ulogu koju bezbedna vožnja može da igra. Testovi sudara u okviru programa Euro NCAP pomogli su da javnost razume ulogu koju uredjaji kao što su vazdušni jastuci, igraju kod vozila koja su za bezbednost dobila 4 ili 5 zvezdica. Sada kada se Evopa priprema za predstojeći desetogodišnji akcioni plan za bezbednost saobraćaja na putevima, hitno je potrebno da oni koji donose odluke od javnog značaja razumeju novi protokol mapiranja rizika u okviru programa EuroRAP i način na koji može da se smanji broj nastradalih u saobraćajnim nezgodama na putevima za trećinu, kroz pristupačne inženjerske mere na putevima visokog rizika.

Napomena:
28% putne mreže u zemljama EU je neprihvatljivo visokog rizika (putevi označeni crvenom i crnom bojom)
Samo 1 od 10 puteva ocenjen je kao put niskog rizika, a 1 od 7 - kao put visokog rizika
65% fatalnih i teških saobraćajnih nezgoda na putevima nastaje na putevima sa jednom kolovoznom trakom, 17% na putevima sa dve kolovozne trake, a 11% na auto-putevima
Skoro dve trećine (57%) puteva sa jednom kolovoznom trakom ocenjeni su kao putevi visokog rizika, u poredjenju sa jednom četvrtinom puteva sa dve kolovozne trake i 13% auto-puteva
1 od 6 puteva sa jednom kolovoznom trakom ocenjen je kao put visokog rizika u poredjenju sa 1 od 21 puta sa dve kolovozne trake i 1 od 54 deonice auto-puteva
Rizik od nastajanja sudara sa fatalnim ili teškim posledicama na crnim deonicama puteva (visok rizik) je 40 puta veći nego na najbezbednijim (zelenim) putevima.

Mapa se može preuzeti sa matičnog sajta www.eurorap.org
Promotivni video na srpskom jeziku se može pogledati na sajtu Youtube
Sajt kampanje www.saferoaddesign.eu
Dostupne su i studije slučaja iz celog sveta.

INFO I POMOĆ: 1987