Euro NCAP test bezbednosti službenih i porodičnih kombi vozila
Euro NCAP je testirao neke od najprodavanijih poslovnih i porodičnih kombi vozila i pozvao je proizvođače da ponude ova vozila sa višim nivoima bezbednosne opreme, a zakonodavce da izmene svoje popustljive zahteve u vezi sa bezbednošću.
Ford Transit Custom je jedino vozilo koje je osvojilo pet zvezdica na testovima. Hyundai H1 dobio je samo tri zvezdice kao i Fiat Scudo, dok je Renault Trafic osvojio samo dve. Zanimljivo je da su neka od ovih vozila re-brendirana i prodaju ih i drugi proizvođači - Fiat Scudo je dostupan kao Peugeot Expert i Citroen Jumpy, a Renault Trafic kao Vauxhall/Opel Vivaro i Nissan Primastar.
Dr Michiel van Ratingen, generalni sekretar Euro NCAP, kaže: „Ovoga puta, Euro NCAP se fokusirao na varijante kombi vozila koja imaju 8 ili 9 sedišta. Ova vozila se često koriste u poslovne svrhe, a porodice ih često koriste kao alternativu velikim višenamenskim vozilima. S obzirom da su izvedeni iz platformi komercijalnih-teretnih kombi vozila, ona se ređe unapređuju i generalno su manje opremljena bezbednosnom opremom od standardnih putničkih vozila. Ako imate porodicu sa puno dece i dođete u iskušenje da kupite takvo vozilo, budite oprezni, jer ova vozila često ne pružaju najnovije standarde bezbednosti.“
Neki proizvođači su odgovorili na poziv Euro NCAP i opredelili se da bolje opreme laka komercijalna vozila koja se prodaju i kao porodična. For Transit Custom, koji je dizajniran u skladu sa Euro NCAP protokolom, između ostalog, poseduje i vazdušne zavese koje poboljšavaju zaštitu kod jakog bočnog udara u stub. Vozilo je takođe dobilo i Euro NCAP nagradu za unapređene tehnologije, jer poseduje sistem - Lane Keep Assist koji upozorava vozača da napušta traku kojom se kreće. Na taj način sprečava se nastajanje saobraćajnih nezgoda.
Euro NCAP ocenjivao je i vozila marke Fiat koja nude bezbednosnu opremu kao što je vazdušni jastuk u prednjem delu vozila i uređaj za ograničenje brzine (Speed Limitation Device), koji je standardan na mnogim evropskim tržištima. To isto su ponudili i Peugeot i Citroen.
„Optimistični smo po pitanju bezbednosti ovih vozila i smatramo da će se ona značajno popraviti u narednih nekoliko godina“, rekao je van Ratingen. „Prema zakonodavstvu, ova vozila nikada ne bi ni trebalo da budu opremljena bezbednosnim tehnologijama. Ona ne nude ni sistem kontrole elektronske stabilnosti kao standardnu opremu, a većina njih ne pruža adekvatnu zaštitu u slučaju sudara najugroženijim korisnicima puta, kao što su pešaci.“
Kriterijumi koje Euro NCAP koristi za testiranje porodičnih i poslovnih kombi vozila neznatno se razlikuju od onih koji se koriste kod putničkih vozila. Oni treba da podstaknu na veću upotrebu i ugradnju bezbednosne opreme kako bi se obezbedila najveća moguća zaštita putnika u vozilu i ostalih korisnika puta.
Model |
U upotrebi od |
Vazdušni jastuci |
Uređaj koji opominje na obavezu vezivanja pojaseva |
Uređaj za ograničenje brzine |
Uređaj za elektronsku kontrolu stabilnosti |
Ford Transit 5 zvezdica |
2012 |
Standardni na mestu vozača, suvozača, plus vazdušna zavesa |
Standardan kod vozača, ništa više |
Opcionalan |
Standardan |
Fiat Scudo 3 zvezdice |
2007 |
Standardni na mestu vozača |
Standardan kod vozača, ništa više |
Opcionalan |
Opcionalan (nije testiran) |
Hyundai H1 3 zvezdice |
2012 |
Standardni na mestu vozača, suvozača, nije dostupna vazdušna zavesa |
Nije dostupan |
Nije dostupan |
Standardan |
Renault Trafic 2 zvezdice |
2001 |
Standardni na mestu vozača, ne postoje kod suvozača, nema vazdušne zavese |
Opcionalan kod vozača, suvozača |
Opcionalan |
Opcionalan |
* Mercedes Viano i Volkswagen T5 ocenjivani su u 2008.godine, pre nego što je uveden strožiji sistem ocenjivanja. Ovi proizvodjači planiraju da unaprede svoja vozila i Euro NCAP će ih testirati čim budu dostupna.