Vozite bezbedno

{accordion} Vozite zimi bezbedno i sigurno ::

Zakon o bezbednosti u saobraćaju, prema Pravilniku o podeli motronih i priključnih vozila i tehničkim uslovima, prema Članu 113. predviđa da od 01. novembra do 01. aprila pneumatici na vozilima moraju na gazećem sloju imati šare duboke najmanje 4 mm, a obavezni su samo kada na kolovozu ima snega, leda ili poledice. Kazna će iznositi od 6 do 20 hiljada dinara ako ih tada nemate, a izazovete li u takvim uslovima još i saobraćajnu nezgodu kazna će biti od 10 do 40 hiljada dinara, ili čak do 45 dana zatvora.
I pored toga što  po Zakonu o bezbednosti u saobraćaju prema Pravilniku uskoro počinje da važi obaveza upotrebe zimske opreme, mnoge vozače obično tek prvi sneg motiviše da zamene sva četiri pneumatika na vozilu.
Lance, ili ostale uređaje za povećanje trakcije, najbolje je odmah staviti u prtljažnik jer ste prema propisu u obavezi da ih zimi i kada nema snega ili saobraćajnog znaka, pokažete kada vas saobraćajac kontroliše van grada. Kazna koju ćete platiti ako ih nemate u prtljažniku će biti 3.000 dinara. Propis nalaže da lance koristite samo u slučaju kada na kolovozu ima snega i kada je postavljen saobraćajni znak.
Vožnja u zimskim uslovima prema propisu, sa sva četiri zimska pneumatika, ne predstavlja samo poštovanje zakona već će obezbediti znatno sigurniju vožnju. Prvilnik Zakona navodi konkretno da se zimskim gumama smatraju one koje imaju oznaku “M+S” ili “Snow winter” a mogu se koristiti i gume za sve sezone (All season). Postoje i letnje gume sa šarom dubljom od 4 mm, ali takve zimi nisu dozvoljene.
Stručnjaci su utvrdili i da je letnjim gumama put kočenja duži i stabilnost vozila slabija, pa je možda čak i isplativije sačuvati ih i zameniti za zimske. Kada nemate jedne i druge, poštovanje propisa izgleda veoma skupo. Ipak, treba dobro izračunati šta se zaista najviše isplati. Da li rizikovati u vožnji svoj i tuđe živote, i izlagati se finansijskim troškovima kada morate da plaćate i kazne? Možda je i pored svih troškova koje iziskuje posedovanje i vožnja sopstvenog automobila, ipak najbolje ispuniti  zakonsku obavezu i tako zimi u saobraćaju biti miran i siguran. Treba znati i to, da polisa osiguranja  od autoodgovornosti, u periodu koji je zakonski određen, važi samo za vlasnike automobila koji imaju sve četiri zimske gume.
Savet je i očuvati dobro letnje gume. Obeležite ih i očistite, naročito od zaglavljenih kamenčića u šarama. Čuvajte ih u suvoj i tamnoj prostoriji, dalje od hemikalija i mogućnosti dodira sa uljem, pravilno ih odložite, inače  se mogu deformisati.
Osim navedenih kazni, u zimskim uslovima vožnje možete napraviti  i druge “zimske” prekršaje. Kada ne očistite sneg sa prozora, kazna može biti 3.000 dinara. Ista kazna je i za zavejane tablice i svetla, a ako tako izazovete nezgodu platićete saobraćajnoj policiji 5 do 15 hiljada dinara. U uslovima smanjene vidljivosti, kada je ona do 200 metara van naselja i do 100 metara u naseljenom mestu, po Zakonu morate imati uključena poziciona svetla. Ne zaboravite još, da se po magli ne vozi sa dugim svetlima kao i kada magle nema. Kazna je za to 5. 000 dinara ili ako izazovete zbog toga nezgodu, onda je 6 do 18 hiljada dinatra. Kada magle nema, nemojte koristiti ni zadnje svetlo za maglu, jer kazna za to će iznositi  5.000 dinara.
Još nekoliko korisnih  saveta. Vidljivost tokom zimske vožnje kvari često zamagljivanje unutrašnjosti vozila, uglavnom zbog loše ventilacije ili problema sa grejanjem. Zato proverite sistem za grejanje i ventilaciju, zamenite filter kabine i očistite lišće i prašinu sa usisnika za vazduh, i obavezno nivo tečnosti u sistemu za hlađenje.
Osim novčanih ili eventualno zatvorskih kazni, za sve navedene propuste u saobraćaju čekaju vas i po 2 kaznena poena! Osim kod greške kada vozite po magli bez oborenih, ili farova za maglu. Tada  ćete dobiti čak 5 kaznenih poena ali i 3 meseca zabrane vožnje.
Za povećanje trakcije kada na kolovozu ima snega, osim lanaca se može koristiti i slična oprema, u koju spadaju brzi lanci sa elastičnom sajlom kod kojih prilikom montiranja deo prebacite iza točka. Disk lanci se montiraju samo sa spoljne strane točka, preko adaptera, i koriste se samo na točkovima vozla lakših od 2,5 tone. Pauk lanci se kao i disk lanci montiraju sa spoljne strane točka, a njihov lanac se raspoređuje po gazećem sloju gume. Postoje i čarape za sneg, kratkotrajne navlake od posebnog platna prožetog vlaknima, koja se lako montiraju i takođe povećavaju trakciju.
Kada  kupujete lanace  ili ostale  uređaje za povećanje trakcije, pre svega treba proveriti dimenzije koje moraju da odgovaraju pneumaticima na vašem vozilu. Kada krenete na put, njih poslednje spakujte uz par rukavica na vrh prtljaga, složene i čiste, da vam budu na dohvat ruke kada zatrebaju u uslovima hladnoće, mraza i vlage. Tako ćete ih montirati za samo nekoliko minuta brzo i lako.
Vožnja u zimskim uslovima je zahtevna, ali uz poznavanje osnovnih pravila i dobru koncentraciju, izbećićete mnoge opasne i neprijatne situacije. Tako će se smanjiti rizik i opasnost u saobraćaju. Automobil mora da bude pre svega tehnički ispravan, u tom smislu treba prvenstveno proveriti kočnice, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače i temperaturu smrzavanja tečnosti u sistemu za hlađenje.
Oprezni u zimskoj vožnji posebno budite i na skretanjima, promena pravca može biti rizična. U naseljenom mestu  vozite pažljivo na pešačkim prelazima obojenim žutom ili belom bojom, po kojoj su točkovi znatno klizaviji.
Vožnja zahteva znanje, iskustvo, oprez, odgovornost i visok nivo saobraćajne kulture. Dobro je podsetiti da je članstvo svakog vozača u AMSS veoma korisno, da ćete uz super člansku karticu i zimi biti mirniji i bezbedniji, uz nas koji 24 sata neprkidno brinemo o Vama kada ste na putu, i kada pozovete telefon 1987. Naši ljubazni operateri uvek će imati za Vas dobro rešenje, i pravi odgovor!

{/accordion}

Vozite bezbedno

Od 01. aprila više nismo u obavezi da koristimo propisanu zimsku opemu na vozilu.Saobraćajna policija neće kažnjavati ukoliko su na vozilu i dalje zimski pneumatici, ali stručnjaci t

vrde da se oni  u letnjim uslovima brže troše, pa je isplativije ipak zameniti ih letnjim. Imaju šaru dubine 1,6 mm, a tvrđi su od zimskih i dizajnirani tako da podnose visoke temperature.Vulkanizeri preporučuju da se letnje gume pune azotom koji je gušći od vazduha, pa ne moraju često da se dopunjuju a teže se zagrevaju na visokim letnjim temperaturama. Tako im se produžava vek trajanja.
Kada skinete gume obavezno obeležite, da znate one koje su bile na prednjim a koje na zadnjim točkovima. Neki vulkanizeri savetuju da prilikom naredne montaže, prednje stavite nazad a zadnje napred, kako bi se ravnomerno habale. Takođe, pregledajte gume kada ih skinete: da li imaju pukotine ili posekotine, da li je dubina šare ostala u propisanim granicama, ili morate da kupite nove.
Posle zimskog režima vožnje dobro je očistiti vozilo temeljno od lišća, rizle i soli a zatim odmah prekontrolisati tehničku ispravnost, upravljački sistem, svetla i kočioni sistem, rad motora i obavezno servisirajte klima uređaj. Imajte u vidu prilikom vožnje dvotočkaše, koji sa lepim vremenom izlaze u saobraćaj u većem broju nego u zimskoj sezoni, a spadaju u  najugroženije grupe učesnika u saobraćaju.  

Pozovite  Operativni centar AMSS na 1987 (iz inostranstva +381 11 3331200) za sve informacije o stanju na putevima, savet ili pomoć na putu. Ne zaboravite da na ovom sajtu možete na mapi prohodnosti puteva, sa ažurnim informacijama pronaći svako mesto gde se na putu izvode radovi, naplatnu rampu, granični prijelaz i ostalo, za šta  Vas zanima stanje na putu.

Web kamere na našem internet portalu sada prate stanje na ključnim graničnim prelazima (kamere.amss.org.rs). Pilot projekat AMSS-a i MUP-a, koji je predstavljen u Upravi granične policije na sastanku direktora policije Vladimira Rebića i predsednika Saveza Mirko Butulije, predviđa aktiviranje kamera na još tri najfrekventnija granična prelaza - Horgoš, Preševo i Gradina uoči turističke sezone. Usluga prikaza trenutnog stanja na graničnom prelazu Batrovci će biti dostupna i korisnicima AMSS aplikacije za mobilne uređaje. (Samo kroz prelaz Batrovci godišnje prođe oko 7.800.000 putnika. Kroz svih 75 graničnih prelaza – više od 64 miliona).

Ne zaboravite da se dobro informišete o novim izmenjenim propisima i kaznama u saobraćaju koje su počele da se primenjuju 02. aprila ove, 2108. godine. Saobraćajna policija sada pojačano kontroliše, a pooštrene su neke novčane i uvedene zatvorske kazne, dok su neke kazne administrativne prirode čak smanjene.

Za koje prekršaje u saobraćaju od sada idemo u zatvor?
 
1. Kada vozimo sa više od dva promila alkohola u krvi.
2. Kada prekoračimo dozvoljenu brzinu u naselju za više od 90 km/h (141km/h i više).
3. Za prekoračenje dozvoljene brzine za više od 100 km/h na auto-putu.
4. Preticanje kolone preko pune linije.
5. Prolazak dva ili više puta u roku od 10 minuta kroz crveno svetlo.

Dobro je znati da se u sezoni  praznika i godišnjih odmora, radova na obnovi, rekonstrukciji i izgradnji puteva i u vreme pojačanog saobraćaja, kada se stavraju kolone i gužve, preporučuje da koristite alternativne granične prelaze. Primera radi ka Mađarskoj umesto Horgoša, koristite granični prelaz Đala. Ovaj prelaz je za samo putnička vozila, i mogu ga koristiti osim građana mađarske i srpske nacionalnosti i putnici sa pasošima EU iz Švajcarske, Norveške i Islanda.

Mađarska: Na prelazima Horgoš I, je u vreme najvećih gužvi uvek otvoreno 6 traka, a koriste se još i prelazi Kelebija, Horgoš II i Bački Breg (ovaj prelaz mogu da koriste samo putnička vozila), koji rade neprestano 24 h, dok je alternativa sa Mađarskom i prelazak preko Bačkih Vinograda i Bajmoka (ovaj prelaz koriste samo putnička vozila), ali samo do 19 h, i novi prelaz Rastina kod Sombora, takođe do 19 h.

Hrvatska: 24h se prelazi granica na Batrovcima, Šidu, na raspolaganju su i Bačka Palanka, Bogojevo, Bezdan, Neštin (ovaj prelaz koriste putnička i isključivo prazna teretna vozila), Ljuba i Sot.

Bosna: Putnici mogu koristiti prelaze Badovinci (ovaj pelaz mogu ka Srbiji osim putničkih da koriste i natovarena teretna vozila, dok ka Bosni samo prazna), Sremska Rača, Mali Zvornik, Ljubovija, Bajina Bašta, Kotroman (Mokra Gora), Uvac (Priboj), Višegrad, Rudo i Jamena (prelaz je skelom koja saobraća Savom od 7-2h u oba pravca, po 7 puta dnevno).

Crna Gora: 24h rade prelazi Jabuka, Gostun i Mehov Krš.

Makedonija: Vozači prelaze na GP Preševo (Tabanovci) i Prohor Pčinjski, 24h.

Bugarska: Granica se može prelaziti na GP Dimitrovgrad (Gradina), Vrška Čuka, Strezimirovci i Ribarci. Svi rade 24 h.

Rumunija: Đerdap I (za putničk i teretna vozila), Đerdap II (za putnička vozila), Kaluđerovo, Srpska Crnja i Vatin rade 24 h, dok do 19.00 samo vozači putničkih vozila mogu računati i na prelaze Jaša Tomić, Nakovo i Vrbica.

Pravila prevoza tereta putničkim vozilom

Putovanje sopstvenim vozilom tokom praznika uobičajeno podrazumeva i prevoz raznog tereta, kofera punih garderobe i poklona, često i nameštaja, čamaca, manjih bicikala i alata. Propisi nalažu da teret ne sme da se utovari tako da ometa vozača, mora se dobro pričvrstiti i ne može da premaši određene dimenzije, uključujući i težinu preko granice nosivosti upisane u saobraćajnoj dozvoli ili na stubu vrata automobila. Teret mora biti bezbedno smešten kako ne bi umanjio stabilnost kao i preglednost tokom vožnje. Kazne za nepropisno utovaren automobil su visoke, a saobraćajac vas može i isključiti iz saobraćaja.

Prema važećem pravilniku, najveća dozvoljena dužina vozila je 12 metara, širina 2,55 a visina četiri metra, zajedno sa teretom. Savetuje se da kod većeg tereta jače propisno napumpate gume. Ako viri preko prednje ivice branika, teret ne sme da viri i preko zadnjeg branika. Napred, najudaljeniju tačku branika teret sme da pređe samo do 1 m. Ukoliko teret postavljamo tako da viri sa zadnje strane vozila, taj deo mora biti obeležen crvenom tkaninom. I u tom slučaju teret ne sme da viri duže od 1,5 m mereno od najudaljenije tačke branika. Teret ne sme da bude teži od 50 do 75 kg. Većina tereta mora biti smeštena u tovarni prostor, samo 1/6 težina tereta sme da bude u dozvoljenoj teritoriji, van njega. Savetuje se da bez nosača ništa ne stavljate na krov. Kada imate krovne nosače sa koferom brzina kretanja ne sme da prelazi 120 - 130 km/h.

Pakujte se i istovarujte bezbedno tako da tom prilikom ne ugrožavate ostale učesnike u saobraćaju. Vodite računa da ako zatrebaju, brzo budu na dohvat ruke prva pomoć, rezervni alat i rezervni točak. Prema propisu, da bi vrata prtljažnika mogla slobodno da se otvaraju, krovni teret kao i onaj u prtljažniku ne sme da viri. Teret u kabini ne bi trebalo da pralazi ivicu naslona zadnjeg sedišta ili pokrivača za prtljag. Savetuje se da velike teške kofere i alat stavite na dno prtljažnika, a ako nazad niko ne sedi onda teret koji tu smestite obezbedite, kako ne bi na bilo koji način smetao vozaču.

Čamac ili kanu možete spakovati na krov, pod uslovom da nazad sme da viri samo jedna šestina njegove dužine. Obavezno ga propisno pričvrstite. Prevoz nameštaja je dozvoljen samo poštujući pravila koja se odnose na dužinu i težinu. Jedno od pravila jeste i da, sabrana težina vozila sa teretom, uz gorivo, ne bi smela da premaši ukupnu dozvoljenu nosivost.

Kada pakujete u krovni kofer, težinu stvari možete rasporediti pravilno, najteže stvari stavite na sredinu a zatim poređajte lake. Najbolje je da se popuni do vrha, a obavezno kofer treba bezbedno pričvrstiti. Vožnja i prevoz sa otvorenim prtljažnikom dozvoljeni su propisno i samo ako se na vratima ne nalaze svetlosna signalizacija i registarska tablica i ako je teret propisno obeležen i dobro pričvršćen.

Prema članu 87. Zakona o bezbednosti saobraćaja svog kućnog ljubimca smete da prevozite samo ako vas ne ometa u vožnji. Pas može biti vezan na zadnjem sedištu posebnim pojasom koji mu ne dozvoljava skakanje ili mora biti ograđen mrežom između prednjih i zadnjih sedišta. Jedan od najboljih načina je prevoz u transporteru (kavezu). Savet iskusnih kaže, kada se psu stavi pojas za automobil, nikako se ne stavlja i ogrlica već grudni am, kako bi životinja bila bezbedna u slučaju naglog kočenja.

Najmanja nezgoda na putu, posebno u inostranstvu, može vas skupo koštati. Ne dozvolite za vreme putovanja ili zasluženog odmora strah, brigu i neizvestnost, oslonite se na proveren i svim vozačima pouzdan AMSS. U nevolji na putu, uz Super člansku karticu mi besplatno pomažemo, potrebno je samo da pozovete Operativni centar AMSS na broj 1987, i ljubazni operateri će Vam organizovati pomoć na putu, popravku na putu, šlepovanje vozila ili ostale usluge na koje imate pravo kao član AMSS, dati savet, informaciju, biti danonoćno na raspolaganju 24 sata, 365 dana u godini! Sa AMSS ćete uštedeti novac, zaboraviti na brigu i neizvesnost na putu, i imaćete pouzdanog prijatelja u saobraćaju.

Šta sve vozaču donosi Super članstvo?

Tehničke pogodnosti  koje se dobijaju u Srbiji:

  • Šlep vozila u kvaru, do dva slučaja, ukupno do 140 km, u toku članske godine.
  • Šlep vozila u slučaju saobraćajne nezgode, bez ograničenja u kilometraži, do adrese prebivališta ili u željeni servis,jednom u toku članske godine
  • Popravka vozila na putu do 40 km prelaska vozila za pomoć i do 1 časa rada automehaničara po slučaju, a najviše do 4 slučaja u toku članske godine.
  • Priznavanje troškova smeštaja člana u objektu do 3 zvezdice, do najviše 3 dana, u slučaju saobraćajne nezgode, jednom u toku članske godine.
  • Priznavanje troškova prevoza člana vozom ili autobusom radi nastavka putovanja ili povratka u mesto prebivališta, jednom u toku članske godine.
  • Popust na šlep vozila u Srbiji od 20%, preko iskorišćenog besplatnog šlepa vozila.

Tehničke pogodnosti  u Evropi:

  • Šlep vozila u slučaju saobraćajne nezgode, bez ograničenja u kilometraži, do adrese prebivališta ili u željeni servis,jednom u toku članske godine.
  • Popravka vozila na putu i/ili šlep vozila do najbližeg servisa ukoliko manji kvar ne može biti otklonjen na putu, jedan slučaj u toku članske godine.
  • Priznavanje troškova smeštaja člana do 200 EUR, jednom u toku članske godine.
  • Priznavanje troškova prevoza člana vozom ili autobusom radi nastavka putovanja ili povratka u mesto prebivališta, jednom u toku članske godine.
INFO I POMOĆ: 1987