Atesti i uvoz automobila

Kako stići do sertifikata prilikom uvoza polovnjaka?

Kontrola uvoza polovnih vozila podrazumeva utvrđivanje porekla i verodostojnosti na osnovu propisanih kriterijuma kao i stručnu proveru i utvrđivanje da li je vozilo naknadno modifikovano. Agencija za bezbednost saobraćaja ovlastila je AMSS - Centar za motorna vozila (CMV) da ispituje uvezena polovna vozila. Nakon utvrđivanja stanja uvezenog vozila, u CMV može se izdati potvrda na osnovu koje vlasnk u Agenciji dobija sertifikat predviđen zakonom.
          
CMV posluje u okviru AMSS i radi u najsavremenijim akreditovanim laboratorijama koje su specijalizovane za različita ispitivanja. Tako širom Srbije na oko 170 adresa stručnjaci ovog centra AMSS mogu ispitivati i da li uvezena vozila ispunjavaju uslove za dobijanje sertifikata, koji je ujedno i uslov za registraciju vozila u Srbiji. Informacije o zakazivanju pregleda i ispitivanja vozila, najbližoj adresi i potrebnoj pratećoj dokumentaciji mogu se dobiti na sajtu  AMSS Centra za motorna vozila - CMV

Kriterijume za izdavanje sertifikata Agencije jasno definiše Zakon o bezbednosti u saobraćaju, odnosno Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozilo. Homologacija delova i sklopova je definisana međunarodnim tehničkim uslovima, što je imperativ za sva vozila koja učestvuju u saobraćaju.

CMV obavezan je da  primi svaki zahtev i ispita vozilo. Na osnovu provere i rezultata u CMV se izdaje rešenje o odbijanju ili sertifikat o ispunjenosti uslova za uvoz. Svakako sami  uvoznici, oni  koji vozila kupuju u inostranstvu, treba da budu dobro obavešteni o stanju vozila i da vode računa o kvalitetu i potrebnim uslovima, kako bi vozilo iz uvoza nakon ispitivanja ispunilo zakonske uslove za sertifikaciju. To je osnov za registrovanje u Srbiji.

Sertifikat Agencije za bezbednost saobraćaja nije potreban prilikom carinjenja i uvoza. Međutim, bez laboratorijskog  ispitivanja i ovog sertifikata vozilo se ne može registrovati. Vlasnici uvezenih vozila dužni su da unapred provere koje kriterijume je prilikom ispitivanja  potrebno da vozilo ispuni u našoj zemlji, kako bi “prošlo” ispitivanje kao obavezu  koja se prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja  mora obaviti u nekoj od ovlašćenih institucija, tako i u Centru za motorna vozila AMSS.

Veoma popularan način kupovine polovnih uvezenih vozila u Srbiji je i na prodajnim auto placevima. Savet i preporuka AMSS je svakako da kupac vozila još na placu zatraži ovaj sertifikat od vlasnika ili odgovornog lica. I pored toga što u našoj zemlji to nije uobičajeno, važno je da kupac od vlasnika ili ovlašćenog lica, odmah na placu zatraži dokaz  da je to vozilo prošlo pregled u Srbiji.

Kako stići do njega? Po predaji zahteva za ispitivanje, kupac će najkraće čekati izdavanje sertifikata ukoliko odmah preda svu potrebnu dokumentaciju. U njoj bi trebalo da budu saobraćajna  dozvola, potvrda o uplatama i potvrda o saobraznosti. U nedostatku potvrde o saobraznosti, u slučaju da su stručnjaci u CMV prinuđeni da posebno, kroz određene baze karakteristika, provere vozilo, taj postupak će trajati duže nego u slučaju da je potvrda o saobraznosti  predata sa ostalom dokumentacijom.
 
Postupak ispitivanja i izdavanja sertifikata može da se produži i onda kada se prilikom ispitivanja utvrdi da je vozilo pretrpelo određene prepravke u odnosu na fabričko stanje. Tada je u laboratoriji CMV potrebno obaviti paralelno ispitivanje, pa će kupac možda i duže čekati na izdavanje ovog sertifikata nego onda kada tih prepravki na vozilu nema.

Uvoznici  se često raspituju i telefonom o tome da li njihovo vozilo može da ispuni uslove za dobijanje sertifikata pozivajući Centar za motorna vozila (CMV) Auto-moto saveza Srbije. Po pravilu svaki odgovor, odnosi se samo na dokumentaciju. To jeste obavezan preduslov ali suštinski osnov i najvažniji uslov za izdavanje sertifikata ispunjava se posle pregleda samog vozila, koje će učestvovanjem u saobraćaju direktno uticati na bezbednost svih učesnika.

Od početka obavezne primene Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozilo donetog na osnovu Zakona bezbednosti saobraćaja, u Srbiji je ukupno pregledano oko 108.000 vozila. Od početka 2015. godine pregledano je oko 52.600, a samo u CMV  35.200 i nisu svi dobili sertifikate. Dešavalo se da kupci na ispitivanje dovezu vozila kojima je prekucan broj šasije, da postoje neslaganja u dokumentaciji. Sertifikate je nemoguće izdati i vozilima sa prepravkama koje se ne mogu ispitati. Isto važi i prepravljena vozila za koja stručnjaci CMV utvrde da ne bi bila bezbedna u saobraćaju. Takvo vozilo ne može da dobije sertifikat Agencije za bezbednost u saobraćaju, samim tim ne može biti registrovano.

Ovakav postupak registrovanja polovnih vozila iz uvoza doneo je bolji kvalitet uvezenih vozila. Sada svaki kupac zna da je registrovao vozilo koje je posle uvoza detaljno tehnički ispitano. Svako takvo vozilo sada ima i validnu dokumentaciju. Sve zajedno, takav pristup čini puteve Srbije bezbednijim za sve učesnike u saobraćaju.

INFO I POMOĆ: 1987