Održavanje vozila
ODRŽAVANJE VOZILA
Veoma je važno da redovno kontrolišete Vaše vozilo. Na taj način ćete ne samo izbeći neprijatne situacije i skuplje kvarove, već ćete i doprineti svojoj i tuđoj bezbednosti u saobraćaju. Takođe, redovno održavanje je uslov za trajanje garancije na novim vozilima.
Interval redovnog održavanja varira od vozila do vozila, kao i delovi koje treba zameniti ili proveriti. Najbolje je da u servisnoj knjižici za Vaše vozilo pogledate tačno šta i kada treba raditi, ili da se konsultujete sa ovlašćenim serviserom za Vaše vozilo.
Svakih par dana ili pre svakog dužeg puta potrebno je proveriti sledeće:
- Nivo rashladne tečnosti motora
- Nivo ulja u motoru
- Nivo ulja u automatskom menjaču
- Nivo kočione tečnosti
- Nivo tečnosti u sistemu kvačila (kod hidrauličnog kvačila)
- Nivo tečnosti u sistemu servo upravljača
- Signalizaciju (sva svetla i sirena)
- Stanje i pritisak svih pneumatika na vozilu (uključujući i rezervni)
- Da li negde cure voda, gorivo, ulje i druge tečnosti
- Rad i slobodan hod komandi za kočnice i kvačilo
- Rad ručne kočnice
- Rad nehanizma upravljača
- Rad svih prekidača i instrumenata
REDOVNO ODRŽAVANJE |
||
---|---|---|
BENZINSKI MOTORI |
|
DIZEL MOTORI |
(15.000km) |
12 meseci |
(20.000km) |
Ulje za motor |
|
Ulje za motor |
Filter ulja |
|
Filter ulja |
Filter za vazduh kabine |
|
Filter za vazduh kabine |
(30.000km) |
24 meseci |
(40.000km) |
Filter za vazduh motora |
|
Filter za vazduh motora |
/ |
|
Rashladna tečnost |
/ |
|
Filter za gorivo |
(45.000km) |
36 meseci |
/ |
Rashladna tečnost |
|
/ |
Svećice |
|
/ |
(60.000km) |
48 meseci |
(80.000km) |
Filter za gorivo |
|
Zupčasti kaiš |
Klinasti kaiševi |
|
Zatezač zupčastog kaiša |
|
|
Ulje za automatski menjač |
(90.000km) |
72 meseca |
/ |
Lambda sonda |
|
/ |
Zupčasti kaiš |
|
/ |
Zatezač zupčastog kaiša |
|
/ |
Ulje za automatski menjač |
|
/ |
Na svakom servisu treba pregledati i posle pregleda očistiti, podesiti, popraviti i/ili zameniti ukoliko je neophodno: |
||
Filter za vazduh motora |
|
Filter za vazduh motora |
Filter za gorivo |
|
Filter za gorivo |
Sve cevovode i gumene vodove za gorivo |
|
Sve cevovode i gumene vodove za gorivo |
Crevo benzinskih para iz rezervoara i čep rezervoara za gorivo |
|
Crevo benzinskih para iz rezervoara i čep rezervoara za gorivo |
Svećice |
|
/ |
Razvodni mehanizam |
|
Razvodni mehanizam |
Zupčasti kaiš |
|
Zupčasti kaiš |
Klinaste kaiševe |
|
Klinaste kaiševe |
Kočnice (diskove i pločice) |
|
Kočnice (diskove i pločice) |
Letvu i glavu upravljača i manžetne na letvi |
|
Letvu i glavu upravljača i manžetne na letvi |
Radni fluid za klimatizaciju |
|
Radni fluid za klimatizaciju |
Servisiranje auto-klima uređaja
AUTO KLIME su sastavni deo opreme na novim tipovima automobila.
Svaki klima uređaj je potrebno održavati i time znatno produžiti radni vek.
Redovnim održavanjem auto klime omogućava se ispravan rad, što podrazumeva pre svega čist i svež vazduh u kabini, otklanjanje neprijatnih mirisa, nikotina i bakterija.
Preporučuje se kontrola uređaja jednom godišnje.
Proizvođači motornih vozila (a i auto klima), preopručuju zamenu polen filtera na svakom servisu od 10.000 km. Neprijatan miris iz klime znači da je potreban temeljan tretman čišćenja specijalnim sredstvima, aparatima. Kvalitet vazduha kao najbitniji faktor koji boravi u kolima zavisi od kvaliteta i čistoće filtera u unutrašnjoj jedinici klima uređaja.
Vlažna, prljava i tamna mesta unutar klima uređaja pogodne su za razmnožavanje bakterija, gljivica i mikroorganizama.
Akumulator – je jedan od najvažnijih električnih uređaja u automobilu i zato ga treba povremeno kontrolisati. Najčešće se na polovima akumulatora stvore oksidne naslage, pogotovo na plus klemi koja je slab provodnik električne energije u oba smera, odnosno kada daje struju i kada je prima od diname alternatora. Ako je klema previše oksidirala treba je natopiti zajedno sa stezačem, mlakom vodom ili mlakim rastvorom sode bikarbone i sačekati da otpusti. Potom je treba dobro obrisati i očistiti finom brusnom hartijom. Stezač treba očistiti na isti način i pre nego što se fiksira, a klemu treba namazati glicerinom.
Neophodno je da se nivo elektrolita kontroliše, posebno u letnjem periodu, jer tada voda isparava i ploče mogu da ostanu suve. Nivo elektrolita mora biti od 10 do 15 mm iznad ploče, a treba sipati isključivo destilovanu vodu jer ako se sipa obična voda može doći do samopražnjenja ili uništenja ćelija.
Pritisak u pneumaticima – mora redovno da se kontroliše, jer je u suprotnom vozilo nestabilnije i pneumatik je izložen većem naprezanju. Podešavanje propisanog pritiska radi se uvek samo kada je pneumatik hladan. Posle svakog skidanja pneumatika, obavezno je balansiranje.
Pranje i zaštita automobila – u zimskim uslovima eksploatacije karoserija je izložena velikim temperaturnim razlikama, vodi, snegu, industrijskoj soli koja je najveći neprijatelj karoserije. Blato, voda i so se zadržavaju na karoseriji i polako je nagrizaju. Zbog toga je poželjno da se vozilo češće pere, posebno donji postroj.
Zaštita gumenih delova – U letnjim danima, kada su pneumatici izloženi uticaju sunca, treba ih namazati sredstvom koje ih štiti i tako im produžiti vek. Tokom zime, pri niskim temperaturama, gumene delove – kedere koji zaptivaju vrata i gepek treba namazati glicerinom i tako ih zaštiti, sprečiti oštećenja i izbeći probleme pri otvaranju.